För att skapa en unik produkt finns vissa knep som var och en kan ta till sig. Trycket kan placeras på olika delar av kepsen, på baksidan på vissa modeller, på skärmen, på framsidan eller ovanpå. Man kan också tänka sig att man sätter trycket i en ovanlig vinkel, upp och ner eller kanske spegelvänt. Det skapar ett ökat intresse för produkten.
Den som vänder sig till en yngre målgrupp kan med fördel undersöka de sajter på internet där ungdomar rör sig. Mycket av humorn idag rör sig kring så kallade memes, vilket är bilder med text. Det kan ta lite tid att sätta sig in den humor som ungdomar har, och därför bör man söka kontakt med ungdomar för att få inspiration och testa sin produkt. Man kan också tänka sig att kepsen pryds med bevingade ord, från den interna organisationen eller ur historien.
För att kepsen ska vara attraktiv under en längre tid krävs att den på något sätt sticker ut, men ändå är behaglig och trevlig för bäraren att ha på sig. Därför bör man undvika alltför kontroversiella budskap, om det inte är just detta man eftersträvar. Man ska heller inte vara rädd för att härma stilen hos t. ex. amerikanska baseballkepsar, de säljs i stora volymer och är uppenbarligen attraktiva att bära. Genom att ta företagets initialer och kombinera dem kan man skapa en cool och attraktiv keps, som samtidigt är diskret. Det är ännu en sak att tänka på, om firmanamnet är alltför framträdande kan det göra att bäraren tycker det är pinsamt att bära kepsen.
Ytterligare en modell för att skapa en annorlunda keps är att använda symboler, t. ex. smileys, figurer eller hjärtan. Företagets logo kan placeras på kepsens baksida eller insida för att inte störa. Med rätt tanke kommer kepsen och därmed företagets budskap bäras länge och synligt!